torsdag 20. desember 2012

Julebakst

Sirupsnipper etter oppskrift fra mormor.
dette er en stor porsjon,går godt å dele den
 
3 dl sirup
2,5 dl sukker
2 dl fløte
130 gr margarin
1 ts ingefær
1 ts pepper
røres sammen over varme slik at det smelter,avkjøles
ca 16 dl hvetemel
2 ts bakepulver
blandes i og la deigen stå kjølig til neste dag.
Kjevles tynt ut,skjæres i snipper,pensle med eggehvite der halve
mandelen settes.
Stekes 175 grader til pent brune ca 7-10 min.
Avkjøles på rist og nytes :o)
 

Sjokoladeavskjæringer
 
200 gr marg
2,5 dl sukker
røres hvitt
1 egg
røres i
6 dl hvetemel
2-3 ss kakao
2 ts vaniljesukker
ha det tørre i og rør godt,jeg bruker miksern.
La det stå kjølig til neste dag.
Rull ut pølser (grillpølsetykkelse ;o))som klemmes litt flat før de pensles med
eggehvite og strøs med perlesukker.
Stekes ved 225-250 gr. i ca 12 min.
Avkjøles litt før du skjærer dem i biter på skrå.
 
Jeg lager deigene på kveld,setter de på kjøkkenet ei lita stund før jeg baker.
Disse 2 kakene MÅ jeg bake .o)
 
Skulle lage deig til kakemenn i kveld men selvfølgelig manglet
jeg hjortsalt og butikken stengte om 4 min.
Full fart på bua i morgentidlig slik at deigen er klar til
barnebarna kommer på ettermiddagen til storbaking :o)
 
Kos dere :o)
 
 

3 kommentarer:

  1. MMMM Høres godt ut det der. Jeg har ikke bakt så mye ennå, men noen favoritter blir det nok. Jeg har "bestilling" på krumkaker fra datter som vi skal feire julekvelden hos. Lykke til med baksten sammen med barnebarn. Det er kos det!

    SvarSlett
  2. Mmmm deilig bakst. Sirupsnipper har vore fast her og kvart år men i år har det ikkje vorte.
    Koselig å bake i lag med barnebarna...det er liksom det som er jul.

    Ha ei god helg.

    SvarSlett
  3. Ønsker deg en riktig god jul.
    Klem Laila

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...